Чому казка так ефективна при роботі з дітьми, особливо у молодшому шкільному віці?
По-перше, в молодшому шкільному віці сприйняття казки стає специфічною діяльністю дитини, що володіє неймовірно привабливою силою, що дозволяє йому вільно мріяти і фантазувати. При цьому казка для дитини не тільки вигадка і фантазія. Це ще й особлива реальність, яка дозволяє розсувати рамки звичайного життя, стикатися зі складними явищами і почуттями, і доступною для розуміння дитини казковій формі осягати дорослий світ почуттів і переживань.
По-друге, у маленької дитини сильно розвинений механізм ідентифікації, тобто процес емоційного об'єднання себе з іншою людиною, персонажем і привласнення його норм, цінностей, зразків як своїх. Тому, сприймаючи казку, дитина, з одного боку, порівнює себе з казковим героєм, і це дозволяє йому відчути і зрозуміти, що не тільки у нього є такі проблеми і переживання. З іншого сторони, за допомогою ненав'язливих казкових образів дитині пропонуються виходи з різних складних ситуацій, шляхи вирішення виниклих конфліктів, позитивна підтримка його можливостей і віри в себе. При цьому дитина ототожнює себе з позитивним героєм. Відбувається це не тому, що дошкільник так добре розбирається в людських взаєминах, а тому, що становище героя більш привабливим у порівнянні з іншими персонажами. Це дозволяє дитині засвоювати правильні моральні норми і цінності, розрізняти добро і зло.
Фахівці стверджують, що метафора забезпечує контакт між лівою і правою півкулею мозку. У процесі сприйняття казки працює ліва півкуля, яка витягує логічний сенс сюжету, в той час, як права півкуля вільно для мрій, фантазії, уяви, творчості. Психологи, які застосовують казки, метафори в роботі з клієнтами, часто відзначають, що на усвідомлюваному, вербальному рівні дитина може і не приймати казку, однак, позитивний ефект від роботи все одно присутній, тобто зміни часто відбуваються на підсвідомому рівні. При цьому спостерігається чудовий факт. Одна і та ж казка по-різному впливає на кожну дитину, кожен знаходить у ній щось своє, актуальне для нього, співзвучне його проблем. Практика показує, що у благополучних, "безпроблемних" дітей терапевтична казка часто не знаходить емоційного відгуку і сприймається просто як цікава історія, не призводить до змін у поведінці дитини.
Немає коментарів:
Дописати коментар